U ženy se kromě krásy očekává také inteligence, zatímco přitažlivost mužů je určována jejich sociálním statusem

Přidat na Seznam.cz

Říká se, že krásní lidí to mají v životě lehčí. Především ženy. Ty si však mnohdy stěžují, že nejsou úspěšné, jelikož jim ostatní ženy závidí. Socioložka Dana Hamplová, spoluautorka knihy Moc krásy, však míní, že si hezčí lidé pouze myslí, že si zaslouží více. V podcastové sérii Lindy Bartošové se autorka zaměřuje na ideál krásy u žen a mužů a uvádí příklady ze sociologického šetření v české společnosti. Je ideál krásy jakýmsi přežitkem či přes tisíce let stále aktuálním tématem?

Co je to krása

Jak uvádí Dana Hamplová, socioložka a spoluautorka knihy Moc krásy, v podcastu Lindy Bartošové Krása: proč nejsme nikdy dost? již Aristoteles řekl, že pokud člověk neví, proč je krása důležitá, je asi slepý. Pod pojmem krása si však mnozí představí pouze fyzickou stránku člověka. Fyzickou krásou ale neoplývá každý a i přesto, že žijeme ve společnosti poskytující mnoho možností kosmetických úprav lze fyzické nedostatky vykompenzovat i sebevědomím a sebeprezentací.

Ideál krásy u mužů a žen

Sociologické šetření v české společnosti ukázalo, že u žen je krása důležitější. Ideálem pak je, když je žena krásná a zároveň i inteligentní. Pokud je však žena fyzicky krásná a přitažlivá, ale ostatní schopnosti ji chybí, výzkum zjistil, že si vydělá více peněz než ženy ostatní. Zde to začíná zavánět diskriminací. Je však třeba si uvědomit i ekonomické hledisko tohoto problému. Ženy, které jsou krásné si mnohdy vybírají pracovní pozice, které si prostě vydělávají více než ty ostatní. Představte si takové modelky. Nemusí být nutně hloupé, ale peníze jim vydělává jejich vzhled, a to určitě více než si vyděláte třeba na učitelské pozici. Socioložka rovněž zdůrazňuje, že vzhled je pro některá pracovní místa přidanou hodnotou. Pokud pracujete s klienty jistě vám pomůže, pokud jste fyzicky přitažlivá a upravená – např. produkty se budou prodávat snáz.

Muži takový problém nemají. Jejich fyzický vzhled nemá vliv na výběr pracovní pozice. Celkově u mužů není krása nejdůležitějším atributem. Všímáme si u nich spíše výšky, která představuje dominanci. Přitažlivost muže je také těsně svázána s jeho sociálním statusem. Jak říká socioložka, vzhled muže se od jeho statusu nedá oddělit. To, jak nám bude muž připadat atraktivní z něj vychází. Při výzkumu vybrali jednoho muže a v prvním případě ho postavili k luxusnímu autu a v druhém k nějakému lidovému. Teď nám je již jasné, v jakém případě byl pro respondenty muž atraktivnější. Nemusíme si však hned myslet, že jsme, my ženy, povrchní bytosti. Může to také vycházet z potřeby cítit se zabezpečeně.

To zní trošku jako přežitek patriarchální společnosti…

Dana Hamplová vysvětluje, že se nejedná o přežitky a stereotypy, ale o standardy, které lze najít ve všech společnostech bez ohledu na stupeň jejich ekonomické vyspělosti. Najdeme je i v daleké historii, a to už v období lovců a sběračů, ať už u kmenů v Africe či v Evropě.

Může se zdát, že model krásy se změnil, ale tyto standardy jsou univerzální po tisíce let. I přesto, že na barokních malbách vidíme spíše baculaté ženy a v dnešní době to vypadá spíše tak, že ideálem je být hubená, je pravdou, že poměr pasu a boků je stejný. Socioložka dále zmiňuje, že tělesné atributy, které vytvářejí přitažlivost jsou také atributy tělesného zdraví. Do jisté míry tak můžeme říci, že krása rovná se zdraví a naopak. Poměr pasu a boků určuje plodnost ženy a také hormonální rovnováhu. Dalším univerzálním znakem jsou zdravé vlasy a zdravá pleť.

U mužů také najdeme univerzální znaky krásy a těmi jsou ona výška (říká se, že žádný americký prezident neměřil méně, než 185 cm) a vyšší hladina testosteronu ale zase ne nadměrná, která způsobuje, že muž vypadá agresivně. Dle evolučních psychologů totiž žena podvědomě hledá muže, který bude dominantní, bude schopen vybojovat potřebné zdroje pro ni a rodinu, ale nebude příliš agresivní. Muž naopak podvědomě hledá ženu, které mu porodí potomka.

Nebuďme na sebe tak přísné

Z jiného mezinárodního šetření, ve kterém respondentům předložili fotografie siluet vyšlo, že spíše ženy za atraktivnější hodnotily hubenější ženské siluety. Mužům se to přitom tolik nelíbí. Zdá se, že jsme na sebe někdy moc přísné a máme tendenci se srovnávat s ostatními ženami. Jak však uvádí socioložka důležitější je, jak se cítíme my než to, jak nás vnímají ostatní. A sebeláska, spokojenost a sebejistota jsou přece jen jedny z nejlepších ingrediencí pro krásu, ale hlavně pro šťastný život.

Zdroj: redakce, podcast Lindy Bartošové Krása: proč nejsme nikdy dost?