Tráví vaše děti hodně času u obrazovek? Místo zákazu je zkuste naučit tyto 3 dovednosti!

Přidat na Seznam.cz

Žijeme ve 21. století, kdy dívání se do obrazovky je součást života snad skoro každého z nás. I těch nejmenších. V mnoha případech je to také nejsnadnější způsob, jak vaši ratolest zabavit, když potřebujete vyprat, uvařit či mít chvilku pro sebe. Společnost to však ráda nevidí a ostatní, převážně ti starší, členové rodiny už vůbec ne. Ale i když bychom si to přáli, nemůžeme své děti před obrazovkami zcela ochránit. A také, zakázané ovoce chutná nejlépe… Jaký postoj zaujmout k času strávenému u obrazovek u našich dětí?

Deník CNBC uvádí, že jedna z nejobsáhlejších studií na toto téma zjistila, že u více než 350 000 dospívajících bylo používání technologií spojeno pouze s 0,4 % celkových rozdílů v duševní pohodě dospívajících.

Jak již bylo zmíněno, ať uč chceme nebo ne, technologie jsou součástí našich životů. Prakticky se bez nich neobejdeme. A to jak v práci tak i ve škole. Možná existuje lepší a efektivnější přístup, než se snažit naše děti chránit před obrazovkami. Autorka článku Melinda Wenner Moyer při výzkumu pro svou knihu o výchově zjistila, že nejúspěšnější rodiče netráví čas tím, že by se starali o to, kolik času jejich děti tráví na digitálních zařízeních. Místo toho učí své děti těmto třem dovednostem, které jim pomohou naučit se s technologiemi pracovat:

1. Jak vyhodnocovat média

Prozkoumejte s dětmi aplikace, hry a webové stránky. Společně si přečtěte uživatelskou smlouvu a recenze a podělte se o všechny hodnoty a obavy, které máte.

Pokud aplikace nebo webová stránka vypadá jako podvod nebo že učí špatným hodnotám, prodiskutujte, proč se tak cítíte a jak by to ovlivnilo vaše rozhodnutí věnovat tomu čas.

Tyto rozhovory je poučí o tom, jak vypadá zodpovědné používání médií.

2. Jak zdravě vymezit čas strávený u obrazovky

Pokud máte pocit, že máte nad používáním obrazovky u svých dětí příliš malou kontrolu, nebo chcete stanovit nějaká pravidla a očekávání, zvažte, zda si nesednout na rodinnou schůzku a vytvořit digitální plán.

Můžete vymyslet pokyny, které vytvoří rovnováhu, naučí vaše děti, jak používat obrazovky konstruktivně, a pomohou jim vyhnout se některým nezdravým účinkům, které se mohou objevit.

Možná budete chtít probrat následující věci:

Minimalizovat ztrátu spánku: Budete mít „mediální zákaz vycházení“, po kterém musí být všechna přenosná zařízení dole na centrálním místě?
Minimalizovat obavy o bezpečnost: Kde budou děti smět používat svá zařízení? Budou na zařízeních nainstalovány rodičovské zámky?
Minimalizace hádek: Budou vás děti muset požádat o svolení, než začnou používat obrazovky?

Umožněte dětem, aby do plánu zapojily i svůj příspěvek, a podělte se s nimi o to, jak bude používání technologií zapadat do plánu.

3. Jak používat technologie k dobrým účelům

Naučte děti, že obrazovky a technologie nejsou kategoricky „špatné“ vlivy. Mohou být také nástrojem pro spojení, učení a růst.

Moyer píše, že si je téměř jistá, že její syn se naučil číst částečně proto, že byl v předškolním věku posedlý aplikací Nekonečná abeceda. Během pandemie trávil většinu času na obrazovce hraním online šachů a kódováním na Bitsboxu, což ho naučilo užitečným dovednostem.

Stáhněte svému dítěti vzdělávací hry a aplikace a povzbuďte ho, aby se zamyslelo nad tím, zda využívá své technické vymoženosti k dobrým účelům.

Poté, co stráví čas na telefonu, se ho zeptejte: „Co ses naučil?“ nebo „S kým jsi mluvil? Co se děje v jejich životě?“.

Obrazovky jsou nástroj a jako každý nástroj mohou být užitečné nebo škodlivé v závislosti na tom, jak jsou používány. Vším cílem jako rodičů by mělo být pomoci dětem naučit se je používat zdravým a konstruktivním způsobem.

Zdroj: CNBC, Melinda Wenner Moyer