Jaký vliv má na děti seriál Pokémon? Podle vědců nenávratně mění mozek

Přidat na Seznam.cz

Nejen pro ty, kteří se narodili v devadesátých letech, ale také pro dnešní generaci je seriál Pokémon, hry a sbírky karet neodmyslitelnou součástí dětství. Podívejte se, jak tyto příšerky ovlivňují náš mozek.

Pokémon

Celý tento projekt vyvtořil Satoši Tadžiri, japonský designér, jehož prví pokémon hru publikovala společnost Nintendo pro Game Boy. Název Pokémon je odvozen z japonského Poketto Monsutá – Pocket Monsters, tedy Kapesní Příšery, jak píše deník Mint.

Děsivá fakta

Možná si vzpomínáte na roztomilou Eevee, nebo populárního Pikachu. Ovšem autoři vytvořili i celou řadu děsivýh pokémonů, jako je Drifloon. Tento pokémon vypadá jako balon, který se vznáší ve vzduchu. Pokud ho ale nějaké dítě chytí, odletí i s ním, a už ho nikdo nikdy nenajde. Jeho přesný popis navíc uvádí, že „jeho kulaté tělo je napěchované dušemi a rozšiřuje se pokaždé, když někoho odvádí pryč.“ Dalším zvláštním pokémonem je Cubone, který je možná roztomilý, ale má děsivý příběh. Lebku, kterou na hlavě nosí, zřejmě sebral své mrtvé matce. Otázkou je, zda kost, kterou drží, není vlastně její žebro.

Vliv na děti

Časopis Nature Human Behavior zveřejnil nejnovější studii, podle které mají (především) hráči Pokémonů vyvinutou specifickou oblast mozku ve zrakové kůře. Tzv. „oblast Pokémonů“ není zcela novým fyzickým místem, ale spíše jde o nové využití specifické části mozkové tkáně. Výsledkem dat je, že vrozené funkční reprezentace ve zrakové kůře, v kombinaci s konzistentním chováním při sledování konkrétních podnětů v dětství, vedou ke sdílené funkční topografii v dospělosti. Studie vedená Stanfordovou univerzitou ukázala, že u hráčů Pokémonů se při pohledu na postavy trvale rozsvěcovala specifická oblast VTC (nazývaná okcipitotemporální sulcus neboli OTS).

Zdroje: gamerant, massivesci, livemint, serebii, resarchgate, sciencedirect