Byl rok 2022 nejdůležitějším rokem pro udržitelnou módu? A co si pro nás módní odvětví připravuje do budoucna?

Přidat na Seznam.cz

Myšlenka zajistit klima, ve kterém mohou lidé skutečně žít, a svět, který není od břehu ke břehu posetý horami vyhozeného oblečení, se na první pohled zdá být naprosto rozumná.

Roku 2022 kraloval Shein

Značka Shein si vybral právě ten okamžik, kdy se objevil kolektivní záblesk naděje na lepší průmysl, píše DazedDigital. Tato společnost vytvořila něco, co Business of Fashion nazval „nesrovnatelnou smrští“ výrobků, smetla ze stolu konkurenty Boohoo, Zaru a H&M a od té doby jejímu olovnatému oblečení nikdo neunikl.

Shein je značka známá tím, že kopíruje nezávislé návrháře a platí dělníkům skutečně směšný peníz, a proto se pokusila napravit svou image tím, že poskytla nadaci The Or Foundation v přepočtu půl miliardy korun a spustila platformu pro další prodej. Ředitel značky vydělal skoro miliardu vykořisťováním lidí a planety, ale díky armádě fanoušků, kteří jsou ochotni tvrdit, že jde o jakýsi charitativní subjekt, který existuje jen proto, aby oblékal chudé, a ne třeba o kapitalistickou mašinérii, která si na ty samé chudé při každé příležitosti došlápne, byla jmenována nejoblíbenější značkou roku 2022.

Některé značky byly nařknuty z greenwashingu

V letošním a loňském roce byla zavedena celá řada nových směrnic pro greenwashing a ukázalo se, že spousta značek po celou dobu porušovala pravidla. Kdo by to byl řekl? Společnost H&M se ocitla pod několika hromadnými žalobami za to, že klamavě, nezákonně a podvodně využívala zelené trendy a vedla spotřebitele k přesvědčení, že její výrobky „Conscious Choice“ jsou šetrné k životnímu prostředí. Společnost Zalando získala ocenění norského spotřebitelského úřadu za greenwashing v roce 2022 a zbavila se své vlajky udržitelnosti a společnost ASOS po vyšetřování greenwashingu odstranila svůj „Responsible Edit“.

Higg index upadl v nemilost

Možná jste o Higg Indexu nikdy neslyšeli, ale značky tento nástroj, který vyvinula organizace Sustainable Apparel Coalition, používají jako základ pro výběr materiálů a tvrzení o udržitelnosti již řadu let. V letošním roce se spolehlivost indexu rozplynula, protože Norský úřad pro ochranu spotřebitele a Nizozemský úřad pro spotřebitele a trhy rozhodly, že je třeba jej přezkoumat a zlepšit. To bylo možná mírně řečeno, protože časopisy jako Quartz a New York Times jej rozcupovaly na kousky. V neposlední řadě i proto, že index výrazně upřednostňoval syntetické materiály na bázi fosilních paliv před přírodními materiály na základě chybných údajů poskytnutých asociací výrobců plastů.

Trendem byla velká gesta

Rok 2022 byl rokem velkých gest. Snaha značky Shein byla pozoruhodná, ale ne osamocená. Zara spustila půjčovny a opravny, Vestiaire Collective zakázala fast fashion, Kering a L’Occitane na COP15 založily Klimatický fond pro přírodu ve výši v přepočtu 7 miliard korun na podporu biodiverzity a Boohoo spustilo kampaň za udržitelnost se známou ekologickou aktivistkou Kourtney Kardashian Barker.
Do akce se zapojil i kodaňský týden módy, který nejprve zakázal kožešiny a poté oznámil řadu požadavků na udržitelnost pro značky, které chtějí předvádět.

Regulace, regulace a zase regulace

Po regulaci módy volají účastníci kampaní doslova desítky let a v roce 2022 se konečně začala realizovat..

Vzhůru do práce

Víme, že velká jména jsou středem pozornosti, ale nepřekvapivě jsou to právě nové, nezávislé značky a návrháři, kteří odvádějí skutečně zajímavou a inovativní práci.

Globální akce byla centrem pozornosti

Stávky se staly politickou kulisou Velké Británie v roce 2022, ale neskončily jen u anglických břehů. Oděvní dělníci stávkovali a pořádali demonstrace v zemích jako Eswatini, Myanmar, Bangladéš, Haiti a Kambodža, zatímco v říjnu proběhl celosvětový týden akcí proti Adidasu. Akce proti společnosti Levi’s se stupňovaly, zatímco zpráva 2022 Fashion Accountability Report organizace Remake, která se podílí na mnoha globálních kampaních včetně #PayUp, přesně odhalila, které značky a kde zaostávají. Proti blokádám ze strany podniků a vlád se nadále daří globálním akcím a solidaritě.

Zdá se tak, že udržitelné módě se skutečně blýská na lepší časy. Nechme se tedy překvapit, co si pro nás připraví letošní rok.

Zdroj: dazeddigital.com, Youtube