Když stres pomáhá: šokující výhody stresu, o kterých jste nevěděli

Přidat na Seznam.cz

Někteří lidé si myslí, že každý druh stresu je špatný, ale není tomu tak. Ve skutečnosti není každý stres stejný. Je zřejmé, že když jste přetížení a pod tlakem, je těžké vidět světlé stránky. A kdyby vám někdo řekl, že stres je zdraví prospěšný, možná byste se mu vysmáli nebo mu doporučili, aby si nechal vyšetřit hlavu.

Může být na stresu něco dobrého? Ano!

Rčení „stres zabíjí“ nemůže být pravdivější. Když chronický stres, což je ten špatný typ, ovládá vaše myšlenky den co den, dělá to ve vašem těle paseku a způsobuje úzkost, únavu, vysoký krevní tlak či deprese.

I přesto na něm lze shledat něco pozitivního. Většina lidí si to neuvědomuje, nebo si to jednoduše nepřipouští, ale stres má i světlé stránky a ve skutečnosti nám může prospívat. Jak?

Zlepšuje kognitivní funkce

Pokud se zrovna nenacházíte v zábavním parku a nechystáte se zažít svou životní jízdu, možná si ten panický pocit v žaludku neužijete. Na druhou stranu, pokud se tento pocit dostaví jako reakce na mírnou úroveň stresu, pozitivní je, že tlak a nervozita, které pociťujete, mohou potenciálně zvýšit výkonnost vašeho mozku. Mírný stres totiž posiluje spojení mezi neurony v mozku, zlepšuje paměť a pozornost a pomáhá vám být produktivnější.

Pomáhá vám vyhnout se nachlazení

Reakce „bojuj nebo uteč“, kterou pociťujete při stresu, má za úkol vás chránit, ať už před zraněním nebo jinou vnímanou hrozbou. Zajímavé je, že nízké dávky stresového hormonu pomáhají chránit i před infekcemi. Mírný stres stimuluje produkci chemické látky zvané interleukiny a poskytuje imunitnímu systému rychlou vzpruhu, která ho chrání před nemocemi.

Dělá z vás silnějšího člověka

Nelze popřít, že procházení náročnými situacemi posiluje odolnost. Když něco zažijete poprvé, můžete si myslet, že je to ta nejhorší situace, a zhroutit se, protože nevíte, jak se s ní vyrovnat. Když se však postavíte různým situacím a překonáte různé problémy, trénujete se na zvládání podobných událostí v budoucnu.